Erfelijkheid en hart

Over erfelijkheid bij hart- en vaatziekten (cardiogenetica) is nog lang niet alles bekend. Het is een deelgebied van de cardiologie in ontwikkeling.

Wees Alert
Erfelijkheid speelt mogelijk een rol wanneer een familielid op jonge leeftijd (jonger dan 35 jaar) plots overlijdt of wanneer een familielid voor zijn/haar 60 e levensjaar te maken krijgt met aderverkalking of andere hart- of vaatziekte.

Van een aantal hart- en vaatziekten is bekend dat erfelijke aanleg vaak een rol speelt. Dat is zo bij bepaalde hartspierziektes (cardiomyopathie). Bijvoorbeeld bij hypertrofische cardiomyopathie waarbij de hartspier verdikt is en dilaterende cardiomyopathie waarbij de hartspier juist verwijd is. Ook kunnen sommige hartritmestoornissen berusten op een erfelijke aanleg. Erfelijke vormen van (potentieel zeer gevaarlijke) hartritmestoornissen zijn onder andere het lange QT-syndroom, catecholaminerge polymorfe ventriculaire tachycardie (CPVT), Brugadasyndroom en de aritmogene rechter ventrikel dysplasie (ARVD). Ook slagaderverkalking kan erfelijk (genetisch) zijn.

Voor een aantal erfelijke hart- en vaatziekten is een DNA-test ontwikkeld. Alleen een klinisch geneticus kan deze test aanvragen voor u. Dit is volgens de afspraken die met de ziektekostenverzekeraars zijn gemaakt. De klinisch geneticus vraagt deze test alleen aan bij vermoeden op een erfelijke afwijking. De ziektekostenverzekeraar vergoedt dit onderzoek. Een eventueel eigen risico zal hiervoor wel worden aangesproken.

Veel erfelijke ziekten zijn tot nu toe niet te genezen. Het is nog niet mogelijk om het DNA te herstellen dat verantwoordelijk is voor de ziekte. Welke behandeling mogelijk is hangt af van de aard van de ziekte. De behandeling bestaat uit soms uit medicijnen en bij erfelijke hartritmestoornissen heeft u soms een >> ICD nodig. Het kan ook zijn dat u van uw cardioloog of klinisch geneticus een lijst krijgt met medicijnen die juist vermeden moet worden. Het gebruik van deze specifieke medicijnen lokt soms juist klachten uit. Voor uw familieleden is het van belang om te weten of uw aandoening erfelijk is. Als precies bekend is welk stukje van het DNA afwijkt, zijn andere familieleden snel op te sporen. Ook kan op deze manier de behandeling al op vroege leeftijd starten.

HartKliniek beschikt over een expertise-spreekuur op het gebied van erfelijke hartziekten. >> cardiogeneticapoli HartKliniek.