Flauwvallen (wegraking, collaps, syncope)

In het kort

• Flauwvallen komt door tijdelijk even te weinig bloed in de hersenen.
  • U raakt kortdurend buiten bewustzijn (hooguit enkele seconden tot minuten).
  • Meestal is flauwvallen niet erg, maar soms is er een onderliggend hartprobleem.
  • Vooral als de wegrakingen voorkomen bij inspanning, denk aan het hart!

Wat is flauwvallen?

Als u flauwvalt, bent u even bewusteloos, hooguit enkele minuten. Dit komt omdat de hersenen even minder bloed hebben gekregen om welke oorzaak dan ook. Hersens zijn erg gevoelig en als de bloedtoevoer eventjes minder verloopt of zelfs stopt, dan kan er onmiddelen een 'black-out' optreden. U komt vanzelf weer bij. Flauwvallen komt veel voor: bijna de helft van alle mensen valt in zijn leven wel een keer flauw, vrouwen vaker dan mannen. Vooral in de puberteit en op hogere leeftijd komt flauwvallen vaak voor. Jongere mensen vallen vaker flauw door pijn en emoties, bij ouderen komt wegraken door hartproblemen meer voor.

Klachten die u kunt hebben voordat u flauwvalt

Voordat u flauwvalt kunt u last hebben van klachten die op een dreigende wegraking wijzen, het zijn als het ware ‘alarmklachten’:

• een licht gevoel in uw hoofd
  • zwart zien voor de ogen
  • zweten
  • misselijkheid
  • bleekheid
  • gapen
  • maar soms zijn er geheel geen ‘waarschuwingen’ vooraf!

De oorzaken van flauwvallen

Dit zijn mogelijke oorzaken van flauwvallen:

• Uw lichaam reageert heel gevoelig op bepaalde dingen, zoals pijn, emoties of vermoeidheid (zoals na lang staan). Het lichaam zorgt dan heel snel voor verwijding van de bloedvaten en een langzamere hartslag. De hersenen krijgen dan even minder bloed. De medische naam hiervan is 'vasovagale collaps'. Deze collaps is meestal zeer onschuldig, maar wel heel hinderlijk.
  • Uw lichaam past zich niet snel genoeg aan als u zit of ligt en snel gaat staan. Er komt meer bloed in uw benen te zitten en even minder in uw hersenen. Dit heet 'orthostatische hypotensie'. Daardoor voelt u zich licht in het hoofd en kunt u flauwvallen. Bepaalde hartmedicijnen (plaspillen, medicijnen tegen hoge bloeddruk) kunnen er voor zorgen dat u makkelijker flauwvalt.
  • Problemen van het hart, zoals een hartritmestoornis, een hartklepafwijking, verdikking van de hartspier of elektrische hartziekte. Als u zomaar wegraakt tijdens bijvoorbeeld rustig zitten of juist als u zich inspant, moet u denken aan een hartprobleem. Ook hartkloppingen of pijn op de borst vlak voordat u wegraakt kunnen te maken hebben met een hartprobleem. Er moet ook aan het hart worden gedacht als er hartafwijkingen en/of acute hartdood voorkomt in uw familie.
  •        Neurologische problemen (oa epilepsie)

Sluit een hartprobleem uit

Maak een snelle afspraak in HartKliniek. Kijk ook op: flauwvallen-spreekuur HartKliniek