Hart - en vaatziekten

Hart en vaatziekten kunnen worden opgedeeld in verschillende categorieën.

Aangeboren afwijkingen

Het hart wordt al vroeg, tijdens de embryonale ontwikkeling, aangelegd en er kunnen veel dingen fout gaan. Voorbeelden van aangeboren hartziekten zijn: hartklepafwijkingen en hartritmestoornissen.

Erfelijke afwijkingen

Bij sommige hartziekten is een erfelijke aanleg aan te wijzen. Het gaat dan om één relatief zeldzame afwijking in het DNA, het erfelijk materiaal dat in lichaamscellen ligt opgesloten. Hartziekten waarvan de erfelijkheid is aangetoond zijn bijvoorbeeld hypertrofische cardiomyopathie (HCM), waarbij de hartspier dikker is dan normaal, of het lange qt-tijd syndroom (LQTS), een hartritmestoornis, en familiaire hypercholesterolaemie (FH), een erfelijke aanleg voor een hoog LDL-cholesterol.

Vernauwing van de bloedvaten

Als de bloedvaten vernauwd raken door dichtslibben (aderverkalking), stroomt er onvoldoende bloed naar een deel van het hart. Dit deel van het hart krijgt dan een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen waardoor klachten kunnen ontstaan van pijn op de borst, angina pectoris en hartinfarct.

Infectie van het hart

Een infectie of een ontsteking van het hart. Voorbeelden hiervan zijn: endocarditis van de hartkleppen en ontsteking van het hartzakje (pericarditis).

Overige aandoeningen

Verder is er een aantal aandoeningen die niet in één van de bovengenoemde categorieën valt zoals bijvoorbeeld: hartspierziekte, aneurysma (verwijding van het bloedvat) en hartfalen.